Selecteer een pagina

‘Ik wil gewoon zijn en mijn MAVO halen’- Jenny, 16 jaar

Praktijk verhaal  SJSO – door Ruth van Duinen, procesbegeleider bij Altra College Bleichroth.

 

Jenny is een meisje van 16 jaar. Zij is opgegroeid in een samengesteld gezin. Ze heeft sinds haar elfde last van angsten. Hiervoor heeft ze verschillende therapieën en behandelingen gevolgd en is ze een tijdje opgenomen in een GGZ-kliniek. Het gaat een stuk beter met haar, maar ze is nog steeds bang om in een ruimte te zijn met andere mensen. Daarnaast vindt ze reizen met het openbaar vervoer ontzettend eng. Hierdoor mist Jenny regelmatig lessen op school en is ze opgeroepen door de leerplichtambtenaar.

‘Ik wil het liefst gewoon zijn en mijn MAVO halen, zodat ik straks naar een ROC kan gaan.’

Sinds 2017 zit Jenny op Altra College Bleichrodt, op dit moment in de derde klas van de mavo. Ondanks heldere schoolafspraken en goed contact met haar mentor heeft ze moeite om op school te komen. Haar angsten staan op de voorgrond.

Met toestemming van haar ouders wordt Jenny besproken in het zorgoverleg: welke hulp zou haar het beste kunnen helpen, en welke hulpverleners hebben wij in het zorgteam die goed bij haar zou kunnen aansluiten?

‘Ik wil helemaal geen hulp, ik heb genoeg hulpverleners gezien, ik wil het zelf doen.’

Haar mentor gaat in gesprek met Jenny en vraagt of ze Linda mag voorstellen. Ze vertelt Jenny dat Linda op school werkt en leerlingen helpt die het moeilijk vinden om naar school te komen. ,,Tegen haar mag je alles zeggen en wie weet kan ze je helpen als het lastig is”, zegt de mentor. Kennismaken kan natuurlijk geen kwaad, vindt Jenny en wie weet kan haar dit helpen.|
Hierna wordt de kennismaking afgesproken.

‘Ik ben beter in spontane dingen dan in geplande dingen, want dan heb ik minder tijd om te piekeren.’

Jenny en Linda maken geen vaste afspraken. Wanneer Linda Jenny tegenkomt in de pauze op school praten ze met elkaar of lopen ze een stukje buiten. Linda appt Jenny, zodat Jenny zelf kan aangeven wat ze prettig vindt en waar ze hulp bij nodig heeft. Als de mentor van Jenny merkt dat ze niet op school is, heeft de mentor hierover een gesprek met haar en tevens wordt Linda ingelicht. Als Linda er is, appt of zoekt zij Jenny op.

‘Als ik een gesprek heb, kan ik gewoon op school blijven, want ik vind het enger om ergens naartoe te gaan voor een gesprek.’

Linda komt ook bij Jenny thuis en heeft daar gesprekken met ouders en andere betrokkenen. Zo kan het gezin leren hoe ze moeten omgaan met Jenny en hoe ze haar kunnen steunen in de vooruitgang die ze wil maken. De moeder van Jenny appte laatst naar Linda, omdat Jenny zich had opgesloten in de wc en er niet meer uit durfde. Op deze manier kan goed worden aangesloten bij de zorgbehoefte van Jenny, zonder haar te overvragen of te ondervragen.

Omdat ze verschillende schooldagen heeft gemist, vreest Jenny dat ze niet over gaat. Ze durfde het niet te vragen aan haar mentor, zo vertelde ze aan Linda. Samen met Linda is ze direct naar haar mentor gegaan om het toch te vragen.

‘Ik ga over naar 4 MAVO!’

De hierboven beschreven intensieve begeleiding vanuit en in de school van Jenny is tot stand gekomen met hulp van de gemeente Amsterdam. In augustus 2018 werd de SJSO in het leven geroepen.

Na verschillende wisselingen van scholen en de lastige situaties, kan het zijn dat jongeren terechtkomen op het Altra College (VSO). Sommige leerlingen zijn blij, sommige leerlingen hebben geen zin (meer) en sommige leerlingen zijn het vertrouwen in zichzelf verloren.

Hier moeten ze verder. Ze zijn verplicht door de leerplicht om naar school te gaan. Om daar een diploma of deelcertificaten te halen. Dit doel, het perspectief, vergeten ze vaak in de waan van de dag. Plezier met vrienden, ruzies thuis, drank, drugs of gamen, verlies van motivatie; dat is hetgeen waar ze mee bezig zijn.

Deze jongeren hebben hulp nodig. En dat krijgen ze sinds augustus 2018 zonder de vertragende papierwinkel van verwijzing, openstellen van dossier en wachtlijsten. Altra Bleichrodt heeft een zorgteam waarbij de jongeren snel en effectief hulp kan krijgen.

Het zorgteam van het Altra College Bleichrodt bestaat uit verschillende disciplines vanuit verschillende zorgaanbieders.

De hulpverleners zelf geven de volgende voordelen van het werken in een zorgteam op de school:

  • Korte lijntjes
  • Weinig papierwerk voor het opstarten van hulp
  • De zorgcoördinatoren kunnen snel een consult aanvragen met een hulpverlener of behandelaar en verrijken hun kennis hierdoor
  • De hulpverlening is efficiënt doordat er snel een afspraak gemaakt kan worden
  • Medicatievragen zijn snel gesteld door de aanwezigheid van een kinder- en jeugdpsychiater
  • Je kunt aansluiten bij de vraag van de leerling en ouders
  • De hulp kan zo kort mogelijk en zo lang mogelijk indien nodig

 

Voor vragen over hoe deze samenwerking in een school opgezet kan worden mail naar post@ruthvanduinen.nl of stuur hieronder een bericht.